De professionals van Delft Support zorgen ervoor dat inwoners van Delft toegang krijgen tot hulp en ondersteuning. Zij staan klaar om aan de slag te gaan als u hulp nodig heeft. Maar wat doen ze precies? En waarom zijn zij bij Delft Support gaan werken? Vandaag is aan het woord: Marianella, medewerker bij de Jongerenacademie.

Wat doet jouw team?
“De Jongerenacademie begeleidt alle jongeren tussen de 18 en 27 jaar, die in hun leven een of meerdere hulpvragen hebben. Ze hebben bijvoorbeeld schulden, vinden het moeilijk om werk te vinden of om naar school te gaan of hebben problemen thuis. Wij behandelen al hun vragen en helpen waar nodig ook met het aanvragen van een uitkering.”

Waarom ben je bij Delft Support gaan werken?
“Hiervoor werkte ik aan een project voor de gemeente Den Haag en toen dat project eindigde, ging ik op zoek naar iets nieuws. Een vriendin attendeerde me op deze functie en omdat de focus echt alleen op jongeren was, werd ik enthousiast. En inmiddels werk ik bijna zeven jaar met veel plezier bij Delft Support.”

Hoe ziet een gemiddelde werkweek van jou eruit?
“Ik doe voornamelijk de intakegesprekken en ben ook functionaris voor Veilig Thuis. Collega’s kunnen mij dus benaderen als zij vermoeden dat er ergens sprake is van huiselijk geweld. En zo heeft iedere collega een eigen project waar ze in zijn gespecialiseerd. Verder moet je goed plannen. Ik heb niet iedere dag intakegesprekken en die zijn ook niet op een vaste dag in te plannen. De voortgangsgesprekken probeer ik wel altijd op een donderdag te doen, zodat ik dan op de andere dagen flexibel ben. En je moet natuurlijk ook nog tijd vrijhouden om de administratie te doen.”

Wat vind je zo leuk aan je werk?
“Ik vind heel veel dingen leuk aan mijn werk. Maar voornamelijk het feit dat je jongeren ziet groeien en hen kan helpen en begeleiden richting een betere toekomst. Ze komen niet voor niets naar ons, en wij geven hen de tools en begeleiding die ze nodig hebben.”

Waar ben je het meest trots op?
“Ik ben vooral trots op de jongeren die nu weer richting school gaan. De periode begint nu weer en ik heb binnenkort vijf of zes klanten die ik kan afsluiten, omdat zij weer naar school gaan. Na veel duwen en trekken is het heel fijn dat dit nu lukt. En al helemaal bij dakloze jongeren die weer naar school kunnen. Dat geeft een heel fijn gevoel. We proberen natuurlijk ook begeleiding voor hen te regelen na ons traject. Zodat ze niet alleen geholpen worden om naar school te gaan, maar dat ook blijven doen. Wij zijn dan de schakel voor het verloop daarvan met partners.”

Wat maakt Delft Support zo bijzonder?
“Voor mij zijn de korte lijnen erg fijn. Niet alleen binnen Delft Support, maar ook met de gemeente. We zitten met elkaar in een pand, dus je kunt snel schakelen en naar collega’s toe lopen. Ook buiten je eigen team. Iedereen is aanspreekbaar en je hoeft geen maanden te wachten op een antwoord of eindeloos te zoeken om geholpen te worden.”

Twijfel je of de Jongerenacademie kan helpen? Dan kun je altijd bellen om jouw hulpvraag te bespreken. We kijken dan samen of de Jongerenacademie geschikt is of dat een andere organisatie beter bij jou en jouw hulpvraag past.