De professionals van Delft Support zorgen ervoor dat inwoners van Delft toegang krijgen tot hulp en ondersteuning. Zij staan klaar om aan de slag te gaan als u hulp nodig heeft. Maar wat doen ze precies? En waarom zijn zij bij Delft Support gaan werken? Vandaag is aan het woord: Madelon, WMO adviseur.

Wat doet jouw team?
“De WMO is opgedeeld in verschillende expertisegroepen: dak- en thuislozen, psychiatrie, autisme, verstandelijke beperking en somatiek. En per groep zijn ook de werkzaamheden anders. De somatiek houdt zich bijvoorbeeld bezig met onder andere huishoudelijke hulp. Ik kijk vooral naar de behoefte aan ambulante begeleiding of een beschermde woonvorm bij inwoners die een zorgvraag hebben die ze niet zelfstandig (meer) kunnen oplossen.”

Hoe ziet een gemiddelde werkweek van jou eruit?
“Ik heb ongeveer vijf cliëntgesprekken per week. De dak- en thuislozen zie ik op ons kantoor, terwijl ik andere cliënten thuis bezoek als dat nodig is. Daarnaast heb ik overleg met collega’s binnen de verschillende werkgroepen waar ik in zit. Tijdens deze vergaderingen kunnen we met elkaar van gedachten wisselen en helpen om een casus te behandelen. Een dag in de week werk ik thuis om alle administratie bij te werken en rapporten uit te werken. Verder heb ik ook nog wat andere projecten, zoals het project hoarding en vervuiling, maar ik zit bijvoorbeeld ook in de feestcommissie.”

Waarom ben je bij Delft Support gaan werken?
“Voordat ik bij Delft Support werkte, was ik werkzaam als psycholoog. Ik zocht iets binnen de zorgsector, waar ik hulpbehoevende mensen kon helpen, maar dan met wat meer afstand dan in mijn rol als psycholoog. Deze vacature paste perfect bij wat ik zocht. Delft Support kende ik nog niet, maar de organisatie klonk erg prettig.”

Wat vind je zo leuk aan je werk?
“Ik geniet ervan om met veel verschillende mensen en verhalen in aanraking te komen. Het is fijn om cliënten te kunnen helpen en iets te kunnen doen waardoor ze vooruitgang boeken. We evalueren altijd na een bepaalde periode en het is heel bevredigend om te zien dat iemand stappen vooruit heeft gezet. De afwisseling in mijn werk is ook erg leuk: cliëntgesprekken, administratie, en contact met collega’s.”

Waar ben je het meest trots op?
“Ik ben erg trots op de vernieuwing van het convenant huisvesting, een regeling waardoor daklozen sneller een huis kunnen krijgen. Ik ben nauw betrokken geweest bij de vernieuwing en de uitvoering hiervan, wat heeft bijgedragen aan het helpen van cliënten om hun leven weer op de rit te krijgen. Daklozen die begeleiding hebben gehad en nu stabiel zijn, kunnen via deze regeling een woning krijgen, met wekelijkse begeleiding. En ik ben heel trots op het Housing First-project, dat recent van start is gegaan. Dit project richt zich op complexe en langdurige daklozen die via dit traject ook een woning kunnen krijgen.”

Wat maakt Delft Support zo bijzonder?
“Delft Support is een prettige organisatie met een goede verdeling qua leeftijden onder collega’s. En er heerst een fijne werksfeer. Het is een prettige werkplek met veel mogelijkheden om vragen te stellen en overleg te voeren wanneer dat nodig is. En de ruimte voor neventaken, maakt het werk nog afwisselender en interessanter.”

Twijfelt u of de WMO kan helpen? Dan kunt u altijd bellen naar 14015 om uw hulpvraag te bespreken. We kijken dan samen of WMO geschikt is of dat een andere organisatie beter bij u en uw hulpvraag past.