De professionals van Delft Support zorgen ervoor dat inwoners van Delft toegang krijgen tot hulp en ondersteuning. Zij staan klaar om aan de slag te gaan als u hulp nodig heeft. Maar wat doen ze precies? En waarom zijn zij bij Delft Support gaan werken? Vandaag is aan het woord: Daisy Furth, senior en voorheen casuscoördinator bij het Sociaal Team.

Wat doet jouw team?
Het Sociaal Team richt zich op inwoners en gezinnen van Delft die hulp nodig hebben op zes of meer leefgebieden. Met leefgebieden bedoelen we alle thema’s waar mensen mee te maken hebben in hun leven, zoals je lichamelijke en geestelijke gezondheid, financiën, verslaving of woonproblematiek. Onze casuscoördinatoren gaan samen met de inwoner onderzoeken wat er aan de hand is. We bespreken wat er wél goed gaat en welke problemen we als eerste moeten aanpakken. We begeleiden inwoners en kijken welke hulp of ondersteuning nodig is. Wij zijn de regisseur, dus we coördineren alle hulp rond een gezin of persoon. Soms bieden we ook zelf ondersteuning, soms schakelen we hun netwerk of andere organisaties in.”

Waarom ben je bij Delft Support gaan werken?
“Ik werk inmiddels 3,5 jaar bij Delft Support, waar ik ben begonnen als casuscoördinator. Mijn achtergrond ligt in het maatschappelijk werk met een specialisatie voor jeugd en ik ben systeemtherapeutisch werker. Ik kijk graag naar het gehele systeem van een persoon, omdat ik erin geloof dat je dan het beste kunt onderzoeken wat een persoon of gezin nodig heeft. In mijn vorige baan was ik al casuscoördinator, maar daar werkte ik alleen voor kinderen. Omdat het Sociaal Team álle inwoners met veel problemen tegelijk ondersteunt, zag ik dit als een mooie, nieuwe uitdaging. Inmiddels ben ik doorgegroeid naar senior voor het Sociaal Team en de Jongerenacademie.”

Hoe ziet een gemiddelde werkweek van jou eruit?
“Afgelopen week heb ik onder andere gesprekken gevoerd met collega’s over hun caseload. Het gaat dan vooral over de kwaliteit en de processen van het werk, maar ik heb ook oog voor hoe het met de ander gaat. Daarnaast ben ik bezig geweest met het herschrijven van ons calamiteitenprotocol. Ook had ik overleg met een ketenpartner over onze samenwerking. Verder had ik een sollicitatiegesprek voor de functie van casuscoördinator. Tussendoor komen er vragen binnen van collega’s waarvoor ik altijd tijd vrij maak. Een groot project van mij is de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit thema staat zowel landelijk als regionaal hoog op de agenda, dus ook binnen Delft Support. Momenteel trainen we alle collega’s in een bepaalde werkwijze om onder andere de veiligheid te vergroten.”

Wat vind je zo leuk aan je werk?
“Geen dag is hetzelfde. Dit was al als casuscoördinator, maar is nu ook zo als senior. Het kan zomaar zijn dat ik al mijn afspraken moet afzeggen, omdat er crisis is bij een cliënt van een collega. Dan moet ik snel schakelen en collega’s ondersteunen in de processen. Zo blijf ik verbonden met de inhoud van het werk, maar kan ik op een ander niveau meedenken. Daarnaast vind ik het mooi dat we collega’s hebben met zoveel verschillende expertises. Daardoor leer ik nog elke dag nieuwe dingen. En ik mag taken uitvoeren waarbij ik in mijn kracht sta. Ik ben blij met de mogelijkheden die ik heb gekregen om te groeien binnen de organisatie. Er wordt echt gekeken naar wat ik nodig heb om me verder te ontwikkelen.”

Waar ben je het meest trots op?
“Binnen Delft Support en het Sociaal Team werken we hard om de kwaliteit van ons werk te blijven verbeteren. En om onszelf als professional, maar ook als persoon te ontwikkelen. Het is mooi om te zien dat medewerkers tijd krijgen om echt verbinding te maken met gezinnen en vertrouwen op te bouwen. Dat stelt ons in staat om kleine stappen te zetten en samen met de gezinnen en inwoners successen te behalen. Zo bouwen we aan vertrouwen bij gezinnen die aanvankelijk geen hulpverleners vertrouwden. Hierdoor kunnen we uiteindelijk passende hulp inzetten.”

Wat maakt Delft Support zo bijzonder?
“Het werk dat we doen bij Delft Support is enorm waardevol voor de inwoners van Delft. We helpen mensen met uiteenlopende problemen en zorgen ervoor dat ze niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Onze deur staat open voor iedereen die hulp nodig heeft.”

Bij het Sociaal Team kunt u niet uzelf aanmelden. Bij het Sociaal Team kunnen alleen hulpverleners en huisartsen een aanmelding doen. Het kan wel zijn dat u via Team Jeugd, Team Wmo, de Jongerenacademie of Meldpunt Bezorgd terechtkomt bij het Sociaal Team.